close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

משפחה ברוכת ילדים? כך תחסכו כסף

רותי זילברברגו כסליו, תשעז06/12/2016

יוקר המחייה מגיע לכולם, והוא מכביד במיוחד כשיש ילדים. אז איך מסתדרים כשיש הרבה ילדים? הנה כמה רעיונות

תגיות:
צילום: shutterstock

משפחה מוגדרת כמשפחה ברוכת ילדים אם יש במשפחה 4 ילדים ויותר. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משפחה בישראל כוללת 3.7 נפשות בממוצע. בבני-ברק, שיאנית הילודה, גודלה של המשפחה עומד על 4.57 נפשות הממוצע (נכון ל- 2014).

ההוצאה הממוצעת לילד, מתקופת ההיריון ועד שהוא עוזב את הקן נאמדת בכ-600,000 ₪. במציאות כלכלית שבה רבים מתקשים לגמור את החודש גם בלי הצורך להאכיל כל כך הרבה פיות – איך בכל זאת מסתדרים?

דעו את זכויותיכם

ישנן זכויות מעוגנות בחוק לקבלת קצבאות והטבות עבור משפחות ברוכות ילדים. הכרת זכויות אלו יכולה לעזור במקרים בהם הזכויות אינן ממומשות.

  • קצבאות ילדים – הביטוח הלאומי מעניק קצבה עבור כל ילד עד לגיל 18 שנולד וגדל בחזקת ההורים. הקצבה משולמת מדי חודש ישירות לחשבון הבנק כאשר עבור כל ילד נוסף – הקצבה גדלה, ועבור הילדים החמישי ואילך הקצבה גדלה באופן משמעותי. קצבה זו פטורה ממס.
  • מענק לימודים – משפחות ברוכות ילדים הנתמכות על ידי קצבה נוספת (נכות, שארים, השלמת הכנסה, זקנה או מזונות) זכאיות למענק חד-פעמי מביטוח לאומי בתחילת שנת הלימודים עבור ילדים בני 6-14. גובה הקצבה תלוי גיל.
  • סיוע בשכר דירה – משפחות בעלות חמישה ילדים ויותר הזכאיות לדיור ציבורי, זכאיות לקבל סיוע בתשלום שכר הדירה בזמן הציפיה לקבלת הדירה, כל עוד אין דירה או חלק מדירה ברשותם. את הבקשה יש לחדש אחת לשנתיים.

היכן ניתן להתמקח ולהוריד מחירים?

מלבד ההטבות המובנות הניתנות על ידי המדינה, ישנן הטבות נוסף שאליהן ניתן להגיע דרך משא ומתן או בירור לגבי הקלות קיימות במוסדות שונים. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא מוסדות החינוך השונים: מעונות, גנים פרטיים, בתי ספר או חוגים. במקומות רבים אפשר לקבל הנחה כאשר יותר מילד אחד במשפחה רשום לאותו המוסד.

משמעות הדבר היא כי במשפחות בהן יש ילדים רבים בגילאים קרובים, כדאי לרשום את הילדים לאותם מוסדות על-מנת לזכות בהנחות וההטבות הניתנות עבורם. מלבד ההנחות הכספיות, הדבר גם מקל על מלאכת הפיזור והאיסוף לפני ואחרי הפעילות. הדבר נכון לא רק לגבי מעונות וגנים אלא גם לחוגים. גם אם הילדים הולכים לחוגים שונים, רישום לחוגים שונים באותו המתנ"ס, לדוגמה, עשוי לזכות בהנחה.

תחבורה

רכב משפחתי רגיל מותאם לנסיעת חמישה אנשים. משפחות ברוכות ילדים אינן נכנסות לרכב שכזה ועליהן למצוא פתרונות יצירתיים. ישנן מספר דרכים בהן ניתן להתגבר על הנושא. הדרך הראשונה היא באמצעות רכישת רכבים עם מספר מושבים גדול המתאים לנסיעת כל חברי המשפחה. מחירם של רכבים כאלו הוא יקר יותר אך ניתן להיעזר במימון לרכב חדש. מימון הרכב הוא למעשה קבלת הלוואה לטווח ארוך של כשלוש שנים ופיזור התשלומים עבור הרכב למשך כל התקופה תוך קבלת הנחה על מחיר הרכב הראשוני.

דרך שניה להתגבר על בעיית התחבורה היא התובנה כי במרבית המקרים לא כל המשפחה נוסעת יחד. כאשר זהו המצב ניתן להסתפק ברכב קטן לנסיעות היומיומיות (או אפילו לוותר על רכב בכלל) וכאשר נדרשת נסיעה הכוללת בני משפחה רבים – אפשר להשאיל רכב גדול יותר מקרובים, להשכיר רכב או אפילו לבקש מהעבודה.

הפעלת המשאבים הקיימים

דרך נוספת בה ניתן לחסוך כסף רב היא על-ידי בקשת עזרה מהמשפחה המורחבת, השכנים או הילדים הגדולים. העזרה יכולה להיות הדדית וכך לפתור בעיות עבור יותר ממשפחה אחת. אם שני זוגות הורים מחלקים ביניהם את מטלת ההוצאה מהגן והפעלת הילדים בשעות אחר-הצהריים, הנטל נופל על ארבעה אנשים ולא על שניים.

אם הדברים נכונים בתקופת הלימודים, הם נכונים שבעתיים בחופשים. התארגנות של מספר זוגות הורים שכל אחד מהם לוקח על עצמו שבוע לטפל ולהעסיק את ילדי כל המשפחות פותרת וחוסכת הוצאה על קייטנות או פתרונות תעסוקה יקרים אחרים.

חסכון ותכנון

משפחה מרובת ילדים דורשת תכנון קפדני יותר של ההוצאות וההכנסות, וגם לדאוג להוצאות בלתי צפויות שתמיד יש. חשוב מאד לשים לחסוך מדי חודש כדי להתמודד עם אותם מצבים מבלי לקרוס כלכלית. רצוי להגיע למצב שבו ישנו סכום שווה ערך לשישה חודשי שכר, לכל מקרה שלא יבוא.

אמנם משפחות ברוכות ילדים הן בעלות הוצאות גבוהות יותר, אולם יש דרכים בהם ניתן לחסוך ולהקטין את ההוצאה לנפש במשפחות אלו על ידי שימוש ביתרונות המובנים במבנה משפחתי שכזה ומיצוי המשאבים הקיימים, מבלי לשכוח את מה שחשוב באמת – המשפחה.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה